هشتم‌تیرماه ۱۴۰۳ برگ دیگری از دفتر افتخارات نظام جمهوری‌ اسلامی ایران ورق خورد و جهانیان باز هم شاهد تجلی رویکردهای مردم‌سالارانه‌ای بودند که بیش‌ از هر چیز گویای نقش‌آفرینی محوری مردم در عرصه مقتضیات سیاسی کشور است.

انتخابات3

حمیدرضا ترقی؛ فعال سیاسی: هشتم‌تیرماه ۱۴۰۳ برگ دیگری از دفتر افتخارات نظام جمهوری‌ اسلامی ایران ورق خورد و جهانیان باز هم شاهد تجلی رویکردهای مردم‌سالارانه‌ای بودند که بیش‌ از هر چیز گویای نقش‌آفرینی محوری مردم در عرصه مقتضیات سیاسی کشور است. اگرچه به‌دنبال اعلام نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، توجه افکارعمومی و جریان‌های سیاسی به گمانه‌زنی‌ها درباره مرحله دوم انتخابات معطوف شده ‌است، اما در این بین نباید از بررسی روندها و رویکردهای انتخاباتی غافل شد. معتقدم آنچه در این شرایط اهمیتی دوچندان می‌یابد و باید مورد توجه مردم، رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی قرار گیرد، تحلیل رفتار «برندگان» و «بازندگان» انتخابات هشتم‌تیرماه ۱۴۰۳ است.

* با توجه به آنچه در روز جمعه رقم خورد، معتقدم نخستین پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری مردم ایران هستند؛ مردمی که با وجود همه سختی‌ها و فشارهای تحمیلی دشمنان، بار دیگر «شجاعانه» و «مسئولانه»، در داخل و خارج از ایران، پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و به بهترین شکل، به وظیفه ملی و دینی خود عمل کردند. سربلندی ایران در عرصه بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای حماسه‌ای است که ایرانیان در روز هشتم‌تیرماه رقم زدند.

بازنده بزرگ انتخابات چه کسی بود؟

* «برنامه‌محوری» و «گفتمان‌محوری» یکی از مهم‌ترین رویکردهای انتخاباتی کاندیداها در فرصت تبلیغات بود که نوید دهنده دولت‌داری کارشناسانه و عبور از برخی مشکلات و چالش‌های موجود با در پیش گرفتن راهبردهای حساب‌شده از سوی رئیس‌جمهور آینده‌ است. در چنین شرایطی معتقدم برنامه‌محوری، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب می‌شود همه کاندیداها را در جمع برندگان انتخابات قرار دهیم.

* نظام جمهوری‌ اسلامی را باید دیگر برنده انتخابات هشتم‌تیرماه ۱۴۰۳ به‌حساب آورد. یکی از مهم‌ترین نمودهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، به‌میدان‌آمدن تحریمی‌هایی بود که همواره به سلامت انتخابات خدشه وارد می‌کرد و عملکرد بی‌طرفانه جمهوری ‌اسلامی را زیرسؤال می‌برد. این‌بار اما همه به صحنه آمدند و در انتخابات شرکت کردند و به گفتمان اصیل و مردم‌سالارانه جمهوری‌ اسلامی رأی دادند. در چنین شرایطی برگرداندن بعضی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی که بعضا با برخی رویکردهای ساختارشکنانه سعی در پیشبرد راهبردهای خود داشتند، به فعالیت سیاسی در چارچوب قانون‌اساسی و اعتراف به رقابتی‌بودن انتخابات، از نکات مهمی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

* همه نکات پیش‌گفته اما نباید سبب غفلت از نقش‌آفرینی ویژه ایرانیان خارج از کشور شود؛ ایرانیانی که برندگان اصلی انتخابات هشتم‌تیرماه لقب گرفتند. آنان در شرایطی به‌صورت گسترده پای صندوق‌های رأی حاضر شدند که افراد معدودی از عوامل ضدانقلاب و منافقین با ایجاد فضای رعب و وحشت و هتاکی، تلاش می‌کردند آنها را از رأی دادن منصرف کنند. با وجود این اما شاهد بودیم جمع گسترده‌ای از ایرانیان خارج از کشور بدون‌ توجه به هراس‌افکنی‌ها و اهانت‌ها، به وظیفه میهنی و دینی خود عمل نمودند و در رقم‌زدن آینده‌ای روشن برای کشورشان مشارکت کردند.

* در این میان «بازندگان» چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز نباید از قلم انداخت. کسانی که طی سال‌های اخیر همواره جمهوری‌ اسلامی را به خالص‌سازی متهم می‌کردند و بر طبل «مهندسی انتخابات» می‌کوبیدند؛ آنها از اصلی‌ترین بازنده‌های روز هشتم‌تیرماه ۱۴۰۳ به‌شمار می‌روند. آنان طی سال‌های گذشته مدام می‌کوشیدند نظام را به عدم‌ میدان‌دادن به جریان‌های سیاسی مختلف که نماینده فکری بخشی از جامعه هستند، متهم کنند؛ اما در انتخابات اخیر شاهد خلع ‌سلاح‌شان از هرگونه بهانه‌جویی و فضاسازی بودیم.

* معتقدم لقب «بازنده بزرگ» انتخابات هشتم‌تیرماه را هم باید به جریان‌های معاند و ضدانقلاب اختصاص داد. آنها طی هفته‌های گذشته با به‌کارگیری انواع ابزارها و شیوه‌ها، تلاش کردند مانع حضور مردم پای صندوق‌های رأی شوند؛ اما حماسه‌ای که روز جمعه رقم خورد، بار دیگر و مانند همیشه، ضدانقلاب و معاندان را در پیشگاه ملت ایران سرافکنده کرد.

کد خبر 863242
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    ... شما صدای مردم رو نخواهید شنید چون گوشی برای شنیدن درد 61 درصد جامعه رو ندارید ...